Familie

Familie

Veel Amsterdamse families lieten zich vereeuwigen door Merkelbach

Bekijk foto's
Mode

Mode

De mode en de modellen door de lens van Merkelbach

Bekijk foto's
Theater

Theater

Acteurs, dansers en andere performers uit het illustere Amsterdamse theaterleven

Bekijk foto's
Beroemd

Beroemd

Van de statige koningin Wilhelmina tot de wulpse Mata Hari

Bekijk foto's
Reclame

Reclame

Reclamebeelden uit begin 20ste eeuw voor o.a. Philips, C&A en Boldoot

Bekijk foto's
Bekijk direct de hele collectie

Over de collectie

Het effect van daglicht

Mickey Hoyle

"Dankzij het grote dakraam viel er genoeg licht de studio in"

Een van de belangrijkste kwaliteiten van Jacob Merkelbachs studio was het gigantische dakraam, waar vrijwel de gehele dag direct licht door scheen. Belichting is voor een goede foto zeer belangrijk. Hoe minder licht er aanwezig is, hoe langer de fotograaf het negatief moet belichten. Nu waren bij glasplaten vaak al langere sluitertijden nodig en moesten de modellen zo stil mogelijk zitten, wat soms niet helemaal goed uitpakte. Op een foto van Johannes Leembruggen bijvoorbeeld, staat zijn hond er bewogen op.

Dankzij het grote dakraam, waar gordijnen voor hingen, viel er genoeg licht de studio in om dit soort problemen tot een minimum te beperken. Naar gelang er meer of minder licht nodig was konden de gordijnen open en dicht worden gedaan. Het prachtige effect van dit binnenvallende daglicht is kenmerkend voor Merkelbachs foto's: het licht is zacht, lijkt van alle kanten te komen en werpt op die manier weinig schaduw over de modellen, waardoor gezichten zeer gelijkmatig worden uitgelicht. Kijk bijvoorbeeld naar de foto van de jonge vrouw: de hoge lichten, zichtbaar op neus en jukbeen, gaan vrijwel naadloos over in de schaduwen. Ook op de foto van meneer De Haan is goed te zien hoe het zachte licht het gelaat gelijkmatig belicht.

Bobby Rosenboom 

Vanaf de jaren dertig, toen Bobby Rosenboom bij Merkelbach in dienst trad, maakte de studio ook foto's in een andere stijl. Bobby was gespecialiseerd in filmfotografie en zodoende ook ervaren in het gebruik van kunstlicht, waardoor veel foto's contrastrijker en kunstzinniger van aard werden. Flitslicht was hard en kwam van een directe bron, een lamp, in tegenstelling tot het diffuse licht van het dakraam. Een van de mooiste voorbeelden hiervan is de foto van mevrouw Van der Sprong. De lichte partijen in haar gezicht vormen een sterk contrast met de zeer donkere schaduwpartij aan de zijkant van haar gezicht. En het stuk haar dat belicht is, lijkt te glimmen. Op het portret van actrice Chaja Goldstein verwacht je zelfs bijna de lamp rechts in beeld te zien die haar linker jukbeen zo prachtig uitlicht.

Gerelateerde artikelen: