Familie

Familie

Veel Amsterdamse families lieten zich vereeuwigen door Merkelbach

Bekijk foto's
Mode

Mode

De mode en de modellen door de lens van Merkelbach

Bekijk foto's
Theater

Theater

Acteurs, dansers en andere performers uit het illustere Amsterdamse theaterleven

Bekijk foto's
Beroemd

Beroemd

Van de statige koningin Wilhelmina tot de wulpse Mata Hari

Bekijk foto's
Reclame

Reclame

Reclamebeelden uit begin 20ste eeuw voor o.a. Philips, C&A en Boldoot

Bekijk foto's
Bekijk direct de hele collectie

De camera's

Camera objectief Perscheid RESIZEMerkelbach had reusachtige saloncamera’s in gebruik, geschikt voor glasplaten van verschillende afmetingen.

 

Houten gevaarte

Leidend voor de keuze van het opnameformaat waren de wens en portemonnee van de klant. Uit de studio is één camera bewaard gebleven, waarmee opnamen tot maximaal 24x30 cm konden worden gemaakt. Het houten gevaarte is te zien op een interieurfoto van het daglichtatelier uit 1930.

Techniek

De Amsterdamse firma E. Fischel Jr. leverde deze in Duitsland door Ernemann gebouwde saloncamera. Dit type is een Globus en hij is gemonteerd in een verrijdbaar statief. De camera kon laag zakken maar ook hoog geplaatst worden. Bovendien kon de loopplank in een schuine stand worden gezet. De balg was uittrekbaar tot een meter. Voor de kwaliteit van een opname is het objectief (lenzenstelsel) van doorslaggevend belang. Bij deze camera hoort een portretlens uit de fabriek van Emil Busch, naar ontwerp van Nicola Perscheid. Dit is een echte soft focus lens met een grote scherptediepte: het diafragma is 4.5 en de brandpuntsafstand 48 cm.

Poepkerdolletjes

De belichtingstijd bepalen was toen nog een kwestie van inschatten. Omdat de camera ook geen tijdsluiter had, gebruikte Mies Merkelbach een trucje. Staande naast de camera kneep ze in een rubberen bal of 'peer', die via een slang was verbonden aan de ballonsluiter. Hoe lang ze kneep, bepaalde ze met de woorden 'poep', 'poepker' of 'poepkerdolletjes', binnensmonds uitgesproken naar we aannemen.