Familie

Familie

Veel Amsterdamse families lieten zich vereeuwigen door Merkelbach

Bekijk foto's
Mode

Mode

De mode en de modellen door de lens van Merkelbach

Bekijk foto's
Theater

Theater

Acteurs, dansers en andere performers uit het illustere Amsterdamse theaterleven

Bekijk foto's
Beroemd

Beroemd

Van de statige koningin Wilhelmina tot de wulpse Mata Hari

Bekijk foto's
Reclame

Reclame

Reclamebeelden uit begin 20ste eeuw voor o.a. Philips, C&A en Boldoot

Bekijk foto's
Bekijk direct de hele collectie
Terug naar overzicht

Fotostudio met een geschiedenis

Fotostudio met een geschiedenis RESIZEBij Fotostudio Merkelbach kwamen artiesten, politici en ook 'gewone' Amsterdammers, van koningin Wilhelmina tot Mata Hari, van Toon Hermans tot mevrouw van Aalst van de Overtoom.

Toplocatie

Honderd jaar geleden, in april 1913, opende Jacob Merkelbach een luxe portretatelier boven in het modepaleis Hirsch & Cie aan het Leidseplein, een toplocatie voor een ambitieuze fotograaf. Hier heerste 'luxe et volupté' en klanten uit de bovenlaag van de burgerij, maar ook uit de wereld van het theater, de dans, kleinkunst en film vonden hun weg naar de fotostudio. 

Kunstwerkje

Geportretteerden konden kiezen uit diverse formaten en de opnames ondergingen een uitvoerige bewerking: glasplaten werden gematteerd en geretoucheerd, de emulsiezijde werd met verf bedekt, achtergronden werden ingeschilderd. Ieder negatief werd zo een kunstwerkje op zich.  

Mode, reclame en film

Voor Hirsch en andere modehuizen fotografeerde Merkelbach de nieuwste ontwerpen, van bontmantels tot nachtmutsjes. Vanaf de jaren dertig werden ook reclamefotografie en de jonge Nederlandse filmindustrie werkterreinen voor Merkelbach. Voor talloze films maakte de fotostudio stills en setfoto’s en portretten van de populaire diva’s.

Valse persoonsbewijzen

De oorlogsjaren waren moeilijk: zoals alle Joodse bedrijven werd Hirsch & Cie geliquideerd en het gebouw door de Duitsers leeggeroofd. Maar de fotostudio bleef open. Juist in die jaren hadden veel mensen behoefte aan een portret van hun dierbaren. Bovendien kwamen Merkelbachs retoucheervaardigheden goed van pas voor vervalste persoonsbewijzen. Dit gebeurde recht onder de neus van de Duitse militairen die zich in de studio lieten vereeuwigen.  

Doe-het-zelf-fotografie

Na de dood van Jacob Merkelbach in 1942 zette zijn dochter Mies de studio voort. Maar de concurrentie werd heviger, theaterfotografie verplaatste zich naar de toneelvloer en op den duur legden veel gespecialiseerde portretstudio's het af tegen de opkomende doe-het-zelf-fotografie. Niet langer was het de fotograaf die de regie voerde over het beeld dat wij van onszelf wilden creëren, met zijn apparatuur, uitgekiende licht en legertje assistenten, ontvangstdames en retoucheurs. In 1969 viel het doek, een tijdperk was ten einde.